reklama
kategoria: Kultura / Sztuka
8 maj 2025

"The Wall" w Teatrze Dramatycznym - opowieść o murach, które dzielą

zdjęcie:
fot. PAP
Chodziło nam o to, by pokazać, w jak różnych miejscach i z jak rozmaitych powodów rodzą się wojny - i w jak nieoczywisty sposób oddziaływają na życie ludzi - mówi PAP Paweł Miśkiewicz, reżyser "The Wall". Premiera w stołecznym Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holoubka - w sobotę.
REKLAMA

"Tytuł naszego przedstawienia odsyła nie tylko do Muru Berlińskiego, ale do wszystkich murów, bo mamy ich bardzo dużo na świecie, a budujemy następne" - wyjaśnił Paweł Miśkiewicz. "Mamy mur w Palestynie, mamy mur na naszej granicy. Trump ma już prawie mur u siebie. Jak na razie okazuje się, że to jest jedyny pomysł ludzkości na rozdzielenie zwaśnionych stron i na to, żeby zapanował ład. To trochę przerażające, bo to oznacza, że w ogóle już nie umiemy ze sobą rozmawiać i tylko oddzieleni murem możemy wieść w miarę normalną egzystencję" - ocenił reżyser.

Przyznał, że metaforyczny tytuł spektaklu "odnosi się do każdego muru, także do tych, które wznosimy między ludźmi". "To może być np. mur poznawczy, gdy ustawiamy się wyżej w stosunku do ludzi, których kultury wydają nam się gorzej zorganizowane, bardziej prymitywne. Mam na myśli uchodźców, którzy pukają do bram Europy" - mówił. "Zbyt często zapominamy, że to ich upośledzenie jest często efektem wielowiekowych, kolonialnych strategii wyzysku, trzymania tych ludzi w podległości, niepokazywania im świata po to, żeby wchłonąć ich energię, nic im w zamian nie dając" - tłumaczył Paweł Miśkiewicz.

"Nasz kalejdoskop pięciu historii wojennych jest raczej czarno-biały, jeśli nie krwawy chwilami. Chodziło nam o to, by pokazać, w jak różnych miejscach i z jak rozmaitych powodów rodzą się wojny - i w jak nieoczywisty sposób oddziaływają na życie ludzi. Jak kształtują postawy, świadomość. Jakie mają konsekwencje w życiu poszczególnych bohaterów" - mówił. "W związku z tym każda z tych opowieści ma swojego bohatera obdarzonego imieniem, którego losy - zmyślone bądź prawdziwe - śledzimy. Przyglądamy się temu, jak ta wojna wdarła się w życie tych ludzi" - wyjaśnił reżyser.

"Liczę na to, że nie załatwiając żadnego tematu politycznego, publicystycznego, a przyglądając się właśnie indywidualnym losom ludzi, mamy szansę mocniej wejść w wyobraźnię i serca naszych widzów. Chcielibyśmy ich skłonić, żeby wyobrazili sobie, co by było, gdyby taka wojna zapukała do ich drzwi i jak by sobie z tym poradzili" - zaznaczył twórca przedstawienia.

"Bardzo ważna w tym spektaklu jest dla mnie muzyka i śpiew Mai Kleszcz, która śpiewa całą sobą i porusza się po wszystkich dostępnych kulturach muzycznych. Mam takie wrażenie, że jesteśmy już trochę znieczuleni na obrazy wojny. Przez telewizję, przez codzienne informacje, ilu zginęło, gdzie, na jakim froncie" - mówił. "Dlatego w warstwie muzycznej mamy kilka cytatów przywołujących tradycyjne pieśni z różnych rejonów świata, jak np. Palestyna. Wydało mi się, że poprzez śpiew i muzykę Wschodu mamy szansę na +włamanie się+ do emocji widza, przebicie się przez pancerz ochronny, który każdy z nas musiał sobie zbudować, żeby dalej funkcjonować" - podkreślił.

Twórcy spektaklu sięgają po wydane w ostatnich latach powieści i reportaże, m.in.: +Jeden dzień z życia Abeda Salamy+ Nathana Thralla w tłumaczeniu Moniki Bukowskiej (reportaż otrzymał nagrodę Pulitzera w 2024 r. za najlepszą książkę non-fiction), +Drobny szczegół+ Adanii Shibli w tłumaczeniu Hanny Jankowskiej (powieść w 2021 r. została nominowana do Międzynarodowego Bookera), +Przerzut+ Phila Klaya w tłumaczeniu Krzysztofa Cieślika (autor za tę książkę otrzymał nagrody: National Book Award i National Book Critics Circle John Leonard Prize), +Nad morzem+ Abdulrazaka Gurnaha w tłumaczeniu Kai Gucio (kolejna powieść laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury), +Bratnia dusza+ autorstwa Davida Diopa w tłumaczeniu Jacka Giszczaka (w 2001 r. została nagrodzona Międzynarodowym Bookerem) oraz +Pieśń prorocza+ Paula Lyncha w tłumaczeniu Kai Gucio (powieść nagrodzona Nagrodą Bookera w 2023 r.)".

Występują: Marcin Bosak, Magdalena Czerwińska, Katarzyna Herman, Anna Kłos, Paweł Miśkiewicz (gościnnie), Marta Nieradkiewicz, Maksymilian Piotrowski (Akademia Sztuki Teatralnej) i Paweł Tomaszewski. Głosu do spektaklu użyczyli: Piotr Borowiec i Marta Kulikowska.

Premiera "The Wall" - 10 maja o godz. 19 na Dużej Scenie Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie. Kolejne przedstawienia - 11 i 13 maja.

Grzegorz Janikowski (PAP)

gj/ aszw/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Tomaszów Lubelski
3.3°C
wschód słońca: 04:45
zachód słońca: 20:00
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Tomaszowie

kiedy
2025-05-13 18:00
miejsce
Tomaszowski Dom Kultury, Tomaszów...
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-16 19:00
miejsce
Tomaszowski Dom Kultury, Tomaszów...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-06 19:00
miejsce
Gminny Ośrodek Kultury, Bełżec,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-14 18:00
miejsce
Tomaszowski Dom Kultury, Tomaszów...
wstęp biletowany